فهرست مطالب
مقدمه
فصل اول هنجارهای اجتماعی و انواع آن
فصل دوم ارزش های اجتماعی و نقش نهادهای مختلف پرورش ارزش ها
فصل سوم کنترل اجتماعی
فصل چهارم کجروی
فصل پنجم بزهکاری جوانان و نوجوانان
تعریف بزه و بزهکاری
علل و عوامل بزهکاری
زمینه ها و علل پیدایش بزه و بزهکاری چگونگی پیشگیری از بزهکاری نوجوانان ( پیشنهادات عملی ) فصل ششم فرار از مدرسه و ترک تحصیل فصل هفتم فرار از خانه فصل هشتم اعتیاد
فصل نهم تحاجم فرهنگی علل و عوامل .
الف ) بررسی یک موضوع
ب ) تهاجم فرهنگی جدید
۱ – عناصر اساسی
۲ – ویژگی ها
فصل دهم نیاز به شادی در جامعه ها
فصل یازدهم موسیقی و گرایش جوانان امروز به موسیقی های پاپ کلاسیک غربی .
فصل دوازدهم حجاب دختران ( مصاحبه )
پیشگفتار :
نوجوانان دلی پاک و روحی پرشور دارند . آنان در حساسترین و بحرانی ترین دوران زندگی خود به سر میبرند و نیازمند هدایت حکایت و همدلی اند نوجوانان نهال نو رسیده ای هستند که برای رشد و بالندگی به باغبانی دلسوز روشن بین نیاز دارند تا آنها را از آفتها و حادثه در امان دارد .
بها دادن به نوجوانان در تربیت و ارشاد آنان کوشیدن بی گمان یکی از نشانه های آشکار رشد فرهنگی یک جامعه است بر خلاف گمان برخی مردم تربیت و هدایت نوجوانان دارای پیچیدگیها و نکته های ظریف بسیاری است شاید گفتهی حکیمانهی کانت ، متفکر و فیلسوف نامی آلمانی حق مططلب را در این زمینه ادا کرده باشد آنجا که می گویند : دو کار هست که در دشواری هیچ کار دیگری به پای آن نمی رسد : مملکت داری و تربیت .
برتراند راسل ، فیلسوف انگلیسی ، که خود در بارهی ( تربیت )
کتابهای نگاشته است اعتراف می کند که گفتار من در این زمینه بهتر از کردارم بود .
هیچ یک از نهادهای اجتماعی نقشی را که خانواده در ساختار فکری ، روحی و اخلاقی انسان دارد ، نمی توانند ایفا کننده نابسمانی های اجتماعی در بسیاری موارد ناشی از نابسامانی در خانواده هاست و سعادت یک اجتماعی بستگی کامل به وجود خانو اده های سالم و سعادتمند دارد.
اگر خانواده ها نقش خود را به درستی ایفا نکنند نهادهای اجتماعی دیگر ( از قبیل مدرسه ، رسانه های گروهی و غیره ) این خلاء را نمی توانند پر کنند .
بسیاری از مشکلات اخلاقی و رفتاری نوجوانان ریشه در بر خوردهای نامناسب پدران و ماردان مربیان دارد تجربه نشان می دهد در بیشتر موارد که نوجوانان به خانواده ای آگاه و مربی شایسته در دسترسی دارنده از زندگی سالم و موفقی بر خور دارند ، این نشان می دهد که نوجوانان به خوبی تربیت پذیر هستند و اگر نابسامانی هایی در اخلاق و رفتار برخی از آنان مشاهده می شود ،
ناشی از نبود تربیت صحیح است . پیامبر اسلام (ص ) می فرماید : در به شما در باره ی نوجوانان و جوانان سفارش می کنم زیرا آنها دارای قلبی رقیقتر و فضیلت پذیرتر می باشند .
و امام علی (ع ) می فرماید : دل نوجوان مانند زمین خالی از گیاه و درخت است که هر بذری در آن افشانده شود ، می پذیرد و در خود می پرورد پس فرزند عزیزم من در آغاز جوانی ات به ادب و تربیت تو پرداختم قبل از آن که دلت سخت گردد و از پذیرش چیزهای خوب سر بازند .
هدف گروه ما از انتخاب این مهم این است که موضوع بهنجار بارزترین موضوع در جامعهی ما هست و خواستیم مشکلات جوانان را با استفاده از این تحقیق مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم و در حدتوانان خود را حل های خوبی پیش پای جوانان و نوجوانان بنهیم .
فصل اول هنجارهای اجتماعی و انواع مختلف آن
( هنجارها ارزش ها و کنترل اجتماعی )
( الف – هنجارهای اجتماعی )