فهرست مطالب مقدمه فصل اول : مروری بر قالی ایران فصل دوم : تاریخچه موزه فرش ایران فصل سوم: تعریف ونقش خط درقالی ایران فصل چهارم : طراحی و اجرای فرم انواع کتیبه در قالیهای مناطق مختلف فصل پنجم : قالیهای کتیبهدار موزه فرش ایران فصل ششم : کتیبه ، نقشمایهای در قالی فصل هفتم : قالی بافی در دورهی صفوی - نمونههایی از قالیهای کتیبهدار دوره صفویه فصل هشتم : نمونههایی از قالیهای کتیبهدار در سایر موزهها خلاصه نتیجه فهرست منابع چکیده آثار هنری دستی مردم در سراسر جهان که قالی چکیده عصاره آنها است ، نشان میدهد که همواره طبیعت الهام بخش هنرمندان در خلق اثار هنریشان بوده است کلک نقش آفرین هنرمندان طراح با بهرهگیری از خیال ممدوح و خیال محمود به عوالم قدسی و آسمانی ، خالق آثاری بیبدیل و بیهمانند که در عرصه هنرها سری از سایر بلندتر دارد وبرتارک هنر شرق میدرخشد و همچنین با بهرهگیری از طبیعت در طول تاریخ دیرپای قالی ایران تنوعی بیحد و مرز به طرح و نقش این دستباف هدیه کرده است . هنر خوشنویسی در قالی ، بازتاب ادبیات پارسی را منعکس میسازد . کلمات کلیدی : ۱- قالی ۲- کتیبه ۳- خط
فصل اول بخش اول : مقدمه ۱ بخش دوم : واژه شناسی۴ بخش سوم : تاریخچه۶ فصل دوم بخش اول : مواد اولیه ساخت قلمدان ۱۰ بخش دوم : کاغذ و کاغذ گری ۱۳ فصل سوم ساخت قلمدان ۱۸ بخش اول : شیوه های سنتی ساخت قلمدان ۱۹ بخش دوم : ساخت و سازهای ابتکاری ۲۶ فصل چهارم تزئینات قلمدان ۳۴ بخش اول : مراحل قبل از نقش آفرینی ۳۶ الف- آماده سازی سطح قلمدان (بوم سازی)۳۶ ب- رنگ و رنگ سازی ۴۱ بخش دوم : مراحل نقش آفرینی ۴۸ انواع تزئین۵۰ شیوه های دیگر تزئین ۷۳ بخش سوم : استادان مزین ساز ۷۶ بخش چهارم : مراحل بعد از نقش آفرینی ۸۳ بخش پنجم : بازسازی و تعمیر قلمدان ۸۸ فصل پنجم تصاویر ۹۳ حسن ختام ۱۰۱ فهرست منابع ۱۰۳
مقدمه در مقوله هنرشناسی اولین سوالی که مطرح می شود این است که هنر چیست ؟! البته مسلم است که نمی توان تعریف مانع و جامعی که دربرگیرنده تمامیت این واژه باشد ارائه نمود و علت اصلی عدم توانمندی ، همان تنوع و تکثری است که در سرتاسر این واژه سایه افکنده است. تنوع سلیقه ها و تکثر نظرها و عقاید از سویی و رفع نیازهای مادی و معنوی از سوی دیگر باعث گردید که هنر در قالبها، گونه ها ، شیوه ها و سبک های بیشماری به منحصه ی ظهور برسد که هرکدام به گونه ای ، دربرگیرنده بخشی از آمالها ، آرزوها و گاهاً خواسته های درونی خالقان و آفرینندگان آن می باشد. با تکامل اندیشه های اجتماعی ـ زیستی انسان ، هنر نیز به رشد بالنده ای دست یافت که توانست خود را به تدریج از دیواره غارها بیرون کشد و در فضایی قرار گیرد که جنبه کاربردی تری را از خود به نمایش می گذاشت . نیازها باعث ابدا شده بود و ابداعات نیز آراسته به سلیقه ، ذوق ، استعداد و در نهایت هنر بود. هنری که روز به روز همگام با تکامل انسان به کمال ذاتی خود نزدیکتر می شد و همسان با این تکامل، تقسیم پذیری آن به شاخه های گوناگون و متفاوت نیز به وقوع پیوست . شاخه هایی که در عین وحدانیت هنری بودنشان هرکدام برای خود دارای سبک و سیاقی مشخص و هدفی معین وسازنده و ارزشی در خور توجه بود. این ارزشهای هنری که در قالبهای گوناگونی ظهور پیدا کرده بود، زمانی به اوج خود رسید که زندگی گروهی به زندگی قبیله ای مبدل گشت و سپس قومیت گرایی و ملیت های متعددی پا به عرصه حضور گذاشتند که هریک از اینها سابقه ی هنری خویش را سند معتبری در جهت عینیت بخشیدن به پیشینه تاریخی خود و سبقت از دیگر ملل، مطرح می کردند. با بررسی سابقه هنری اقوام و ملل مختلف به وضوح می توان دریافت که هنر با تمامی کمی ها و کاستی های خود در سرزمینهای دور و نزدیکی چون بین النهرین ، مصر ، هند ، یونان ، رم باستان ، خاور دور، ایران و بسیاری از نقاط دیگر به مرحله ظهور رسیده است و در همین سرزمینها بوده که از خود آثاری ارزشمند و گرانبها به جای گذاشته است. قلمدان و هنر قلمدان سازی یکی از همین آثار ارزشمند و ارزنده است که امروزه دیگر از آن سخنی به میان نمی آید و کمتر کسی پیدا می شود که به ساخت آن ، رغبتی نشان دهد و این در حالی است که این هنر زیبا و ظریف سالیانی نه چندان دور از این ، مورد استفاده ی دانش پژوهان و دانش دوستان و اصحاب ذوق و هنر و قلم قرار می گرفته است و در راه تشویق و ترغیب دانش اندوزی و فراگیری علم و ادب رسالت مهم و ارزشمندی را ایفا می کرده است. اگرچه در این زمان از آن همه ظرافت و اهمیت و ارزش کمتر اثری باقی مانده است ولی امید می رود با یاری اندیشمندان هنر دوست و هنرمندان اندیشمند ، غبار فراموشی و غربت از وجود چنین هنرهایی زدوده شود. در این مجموعه سعی شده است ضمن بزرگداشت مقام والای مجموعه هنرهای اصیل سنتی یادمانی از هنر ارزشمند قلمدان سازی شود تا شاید بدین وسیله ضمن شناسایی فنون قلمدان سازی که نزد بسیاری گمنام و ناشناخته مانده است، گامی گرچه کوچک و ناچیز نیز در راه اعتلای نام این هنر ارزشمند که زمانی مایه فخر و مباهات فرهنگ این مرزو بوم بوده است برداشته شود.
فهرست مطالب فصل اول مقدمه نماد و نشانه تصویر نشانه (Pictogram) نشانه (لوگو) چیست؟ عوامل موفقیت نشانه نماد، حرف نشانه یا علامت تجاری؟ از چه نوع قالبی استفاده می کنید؟ ۱- نماد انتزاعی یا تصویری ۲- حرف نشاه یا نمادهای متکی به طراحی حروف ۳- علائم تجاری و نمادهای توصیفی نکاتی که پیش از شروع طراحی باید به خاطر سپرد ۱- تحقیق ۲- مخاطب کیست؟ فصل دوم بروشورها کاتالوگ نقش بروشور و کاتالوگ در جوامع صفحه آرایی بروشور و کاتالوگ آشنایی با گرید (پایه کار) بروشور و کاتالوگ روش ترسیم گرید بروشور و کاتالوگ (پایه کار) قطع های رایج بروشور و کاتالوگ فصل سوم بیلبورد در تبلیغات ایران بیلبورد اینجا، بیلبورد آنجا، بیلبورد در همه جا! بیلبوردها، تصاویری از تاریخ مدرن اولین قدم ها در مسیر تبلیغات قرن بیستم و تحولات تبلیغاتی بیلبوردها از سال های ۱۹۹۰ تا امروز فصل چهارم بسته بندی کلیات کنترل و صدور بر چسب فصل پنجم طراحی جلد کتاب در ایران فصل ششم پوستر انواع بسته بندی انعطاف پذیر لفافه ها بسته های کاغذی فصل هفتم اوراق اداری ۱- سربرگ ۲- کارت ویزیت ۳- پاکت نامه جدول هزینه فیلم جدول هزینه فیلم ایمجستر در اندازه های مختلف به ریال جدول هزینه زینک و پلیت به ریال جدول هزینه چاپ جدول هزینه زینک سوزانی جدول قیمت کاغذ و مقوا هزینه ورنی داغ و UR و UV هزینه طلاکوب هزینه سلفون هزینه لترپوس جدول هزینه جعبه چسبانی جدول هزینه چاپ دیجیتال
هنر در ایران ،هرست مطالب * بخش اول هنرهای دستی * فصل اول نقاشی * ـ تعریف نقاشی ۱ * ـ تاریخ نقاشی ۱ * ـ درباره رنگ۲ * ـ تکنیکهای نقاشی ۳ * ـ حلالهای رنگ۴ * ـ سبک های معروف نقاشی ۴ * ـ اصطلاحات معمول نقاشی ۵ * فصل دوم خوشنویسی * ـ خط و خوشنویسی۶ * ـ خط کوفی۸ * ـ کوفی بنایی (معقلی)۹ * ـ خط محقق۱۰ * ـ خط ثلث و نسخ۱۱ * ـ خط تعلیق و دیوانی۱۲ * ـ خط رقعه۱۵ * ـ خط نستعلیق ۱۵ * ـ ارزشهای بصری خط کوفی۱۶ * ـ ارزشهای بصری خط ثلث و نسخ۱۶ * ـ ارزشهای بصری خط نستعلیق۱۶ * ـ ارزشهای بصری خط شکسته نستعلیق۱۶ * فصل سوم تذهیب * ـ تعریف تذهیب ۱۷ * ـ مکتبهای تذهیب ۱۷ * ـ پیشینه تذهیب ۱۸ * ـ چگونگی انجام یک اثر تذهیب ۱۹ * ـ ابزارهای تذهیب ۲۰ * ـ واژگان تذهیب ۲۳ * فصل چهارم مینیاتور * ـ مینیاتور و طراحی آن ۲۸ * ـ روشهای مختلف طراحی مینیاتور ۳۰ * ـ طراحی رنگی ۳۰ * ـ بدون رنگ ۳۱ * ـ طراحی سفید قلم ۳۱ * ـ سیری در مینیاتور ایران ۳۱ * ـ گفتگو با استاد حسن تقوی ( هنرمند مینیاتور نا شنوا ) ۳۳ * بخش دوم صنایع دستی * فصل اول فرش ایران * ـ فرش ایران و چگونگی طبقه بندی آن ۳۵ * ـ طرح های آثار باستانی و ابنیه اسلامی ۳۶ * ـ طرح های شاه عباسی ۳۶ * ـ طرح های اسلیمی ۳۶ * ـ طرح های اقتباسی ۳۶ * ـ طرح های افشان ۳۷ * ـ طرح های واگیره ای ( بندی ) ۳۷ * ـ طرح های بته ای ( بته جقه )۳۷ * ـ طرح های درختی ۳۷ * ـ طرح های ترکمن ۳۸ * ـ طرح ها ی شکا رگاهی ۳۸ * ـ تلفیقی گل فرنگ ، تلفیقی هندسی و . ۳۸ * ـ نقوش گلستان ۴۴ * ـ نقوش لچک و ترنج ۴۶ * فصل دوم سفالگر ی * ـ مقدمه۴۸ * ـ چکیده ۴۹ * ـ تقسیم سفال با کفش کنده ۴۹ * ـ نقوش سفال در ادوار اسلامی ۵۰ * ـ فن و هنر سفالگری ۵۰ * ـ مهمترین تکنیکهای تزئین ظروف در نیشابور ۵۲ * ـ سفال با پوشش گلی ۵۳ * ـ سفالینه یا نقوش رنگارنگ ۵۳ * ـ سفالینه با تزئین زرین فام ۵۳ * ـ سفالینه با کفش کنده ۵۳ * ـ سفالینه یا لعاب یک رنگ ۵۴ * ـ کلیاتی درباره سفال اسلامی ۵۴ * ـ سفال گبری ۵۵ * ـ سفال سلجوقی ۵۶ * ـ سفال مینائی ایران ۵۶ * ـ سفال دوره عثمانی ۵۶ * ـ سفال دوره صفویه ایران ۵۷ * ـ هنر سفالگری و بررسی نقوش آن در ادوار اسلامی ۵۷ * بررسی نقوش انسانی با توجه به جهان بینی عرفانی ۵۷ * ـ بررسی نقوش انسانی مرتبط با مراسم ماه محرم ۵۸ * ـ بررسی نقوش انسانی و ارتباط آن با ادبیات ۵۸ * ـ بررسی نقوش انسانی و ارتباط آن با مفاهیم نجومی ۵۸ * ـ جام با گلابه ی سفالگری ۶۱ * ـ کوزه ۶۲ * فصل سوم نگار گری * ـ تعریف نگار گری ۶۴ * ـ تذهیب ۶۴ * ـ تشعیر ۶۵ * ـ ابزار و مواد اولیه ۶۵ * ـ قلم مو ۶۵ * ـ رنگها ۶۶ * ـ رنگهای گیاهی ۶۶ * ـ رنگهای معدنی ۶۶ * ـ رنگهای شیمیایی ۶۶ * ـ رنگ گذاری ۶۶ * ـ رنگهای جسمی ۶۶ * ـ رنگهای روحی ۶۶ * ـ بست ۶۷ * ـ مراحل کار ۶۷ * ـ کارگاه نگار گری سازمان میراث فرهنگی کشور ۶۷ * فصل چهارم معرق * ـ معرق ۶۹ * ـ معرق زمینه رنگ ۶۹ * ـ معرق زمینه پازلی۶۹ * ـ معرق زمینه آجری ۶۹ * ـ نازک بری در معرق ۶۹ * ـ معرق منبت۶۹ * ـ ابزار کار در معرق ۷۰ * ـ مواد اولیه۷۰ * ـ مراحل اجرای یک طرح معرق ۷۰ * ـ مختصری از کارگاه منبت و معرق ۷۱ * فصل پنجم خاتم کاری * ـ تعریف خاتم کاری۷۲ * ـ تا ریخچه ی خاتم کاری ۷۲ * ـ آثار و نمونه های تاریخی ۷۲ * ـ خاتم کاری در ادبیات۷۳ * ـ آشنایی با هنر خاتم کاری ۷۴ * ـ تعریف خاتم ۷۴ * قدیمی ترین آثار هنری خاتم کاری شده با قی مانده ۷۴ * ـ مواد اولیه در ساخت خاتم ۷۵ * ـ وسایل و ابزار کار در هنر خاتم سازی ۷۵ * ـ مراحل تولید خاتم۷۵ * ـ خصوصیات یک خاتم و محصول مرغوب و هنری ۷۶ * فصل پنجم قلم زنی * ـ تاریخچه ۷۸ * ـ وسایل و ابزار قلم زنی ۷۹ * ـ روش کار ۸۰ * ـ شیوه های قلم زنی ۸۰ * ـ کارگاه قلم زنی سازمان میراث فرهنگی ۸۱ * بخش سوم رشته های دانشگاهی * فصل اول رشته ها * رشته نقاشی ۸۲ * ـ مقدمه ۸۲ * ـ دروس اختیاری ۸۲ * ـ سطوح رشته ۸۳ * ـ درس های رشته ۸۳ * ـ صنعت و بازار کار ۸۴ * رشته هنر های تجسمی ۸۴ * ـ مقدمه ۸۴ * ـ نحوه آموختن ۸۵ * ـ سطوح رشته ۸۵ * ـ درس های رشته ۸۵ * ـ صنعت و بازار کار ۸۸ * رشته صنایع دستی۸۹ * ـ مقدمه ۸۹ * ـ سطوح رشته ۸۹ * ـ درس های رشته ۹۰ * ـ صنعت و بازار کار ۹۱ * فصل دوم دانشکده هنر نیشابور * ـ تاریخچه ۹۲ * ـ فضاهای آموزشی دانشکده ۹۲ * ـ دوره ها ی آزاد ۹۳ * ـ رؤسای دانشکده هنر از بدو تأسیس ۹۴ * ـ معاونان دانشکده از سال ۷۸ تا کنون ۹۴ * ـ مدیران گروههای آموزشی دانشکده از سال ۷۸ تا کنون ۹۴ * نتیجه گیری ۹۵
* چکیده * مقدمه۱ * فصل اول نماد و نگرشی نمادین * نماد و نگرش نمادین به هستی ۶ * نماد و نقش آن در زندگی ۱۰ * فصل دوم سقاخانه * ۲-۱وجود افتراق فضاهای سنتی و مدرن۱۳ * ۲-۱-۱ شناختی از دو واژه «نوگرایی» و «سنت گرایی»۱۳ * ۲-۱-۲ گرایش به فضاهای شهری سنتی ۱۴ * ۲-۱-۳ مقایسه فضاهای سنتی و مدرن ۱۶ * ۲-۲ فرهنگ واژگانی سقاخانه ۱۸ * ۲-۳ علل پیدایش سقاخانه ۲۴ * ۲-۴ دو عنصر اساسی در سقاخانه ۳۱ * ۲-۴-۱ آب۳۲ * ۲-۴-۱-۱ آب عنصر مقدس و مشترک در ادیان پهنه ی ایران زمین۳۴ * ۲-۴-۱-۲ آب در دیگر آیین های باستانی۳۶ * ۲-۴-۱-۳ آب در ادیان و آیین ها۳۷ * ۲-۴-۱-۳-۱ آب در دیانت یهود۳۷ * ۲-۴-۱-۳-۲ آب در مسیحیت ۳۸ * ۲-۴-۱-۳-۳ آب در آیین مندائی و صابئین ۳۸ * ۲-۴-۱-۳-۴ آب در اسلام ۳۹ * الف بازتاب آب در اسلام ۳۹ * ب آب در عرفان اسلامی – ایرانی ۴۰ * ج آب ، واقعه کربلا و آب تربت ۴۲ * د آب و مذهب دو روی یک سکهاند در سقا خانه ۴۵ * ۲-۴- ۲ آتش ۵۰ * ۲-۴-۲-۱ آتش و نور در ایران باستان ۵۰ * ۲-۴-۲-۱-۱ اهمیت آتش و نور درجهان بینی آفرینش ایران باستان ۵۳ * ۲-۴-۲-۱-۲ آتش و نور واسطوره های آن در فرهنگ آریایی ۵۳ * ۲-۴-۲-۲ کارکرد رمزهای آتش و نور در اسلام ۵۴ * ۲-۴-۲-۳ کارکرد رمزهای آتش و نور در ایران ۵۵ * ۲-۴-۲-۴ نور و هنر ۵۶ * ۲-۵ معماری سقا خانه ۵۷ * ۲-۶ عناصر نمادین سقا خانه ۶۰ * ۲-۶-۱ آینه ۶۱ * ۲-۶-۲ شمع ( چراغ نفتی ، لوستر ) ۶۳ * ۲-۶-۲-۱ شعله شمع ۶۴ * ۲-۶-۲-۲ سوگند به نور و روشنایی و فروغ و شمع افروزی ۶۶ * ۲-۶-۲-۳ شمع گردانی در مراسم مقدس ۶۷ * ۲-۶-۲-۴ شمع در سقا خانه آتش و آب ۶۷ * ۲-۶-۳ قفل ۶۸ * ۲-۶-۴ آدمکهای فلزی ۷۰ * ۲-۶-۵ پنجه ۷۲ * ۲-۶-۶ چشم ۷۴ * ۲-۶-۷ ظرف سقا خانهای ۷۵ * ۲-۶-۸ ستاره ۷۶ * ۲-۷ تزئینات دیگر سقاخانه ۷۶ * ۲-۷ -۱ کتیبه نویسی۷۶ * ۲-۷-۲ سنگاب۸۰ * ۲-۸ رنگ در سقاخانه ۸۱ * ۲-۸-۱ پیشینه ای از رنگ ۸۱ * ۲-۸-۲ خواص رنگ سبز ۸۲ * ۲-۸-۲-۱ مسرت بخشی و شاد آور بودن ۸۳ * ۲-۸-۲-۲ تقویت تحمل پذیری و صبر ۸۳ * ۲-۸-۳ رنگ سبز در سقاخانه ۸۴ * ۲-۹ معرفی تعدادی از سقاخانههای معروف * ۲-۹-۱ سقاخانه عزیز الله ۹۰ * ۲-۹-۲ سقاخانه سردر مجلسی ۹۲ * ۲-۹-۳ سقاخانه طوقچی ۹۳ * ۲-۹-۴ سقاخانه آقا میرزا اسدالله روضاتی ۹۵ * ۲-۹-۵ سقاخانه در دشت ۹۷ * ۲-۹-۶ سقاخانه حاج آقا شجاع ۹۹ * ۲-۹-۷ سقاخانه پنج شنبه دین ۱۰۱ * ۲-۹-۸ سقاخانه قدیمی رو به روی سردر مسجد جورجیو ۱۰۳ * ۲-۹-۹ سقاخانههای درب امام ۱۰۵ * ۲-۹-۹-۱ سقاخانه دالان درب امام ۱۰۵ * ۲-۹-۹-۲ سقاخانه صحن شمالی درب امام ۱۰۶ * ۲-۹-۹-۳ سقاخانه مجاور درب امام ۱۰۷ * ۲-۹-۱۰ سقا خانه مسجد حکیم ۱۰۸ * ۲-۹-۱۱ سقا خانه هارونیه ۱۰۹ * ۲-۹-۱۲ سقاخانه درب کوشک ۱۱۰ * ۲-۹-۱۳ سقاخانه بیدآباد ۱۱۰ * ۲-۹-۱۴ سقاخانه حاج محمد جعفر ۱۱۱ * ۲-۹- ۱۵ سقاخانه قصر در دشت ۱۱۲ * ۲-۹-۱۶ سقاخانه گرگ یراق ۱۱۳ * ۲-۹-۱۷ سقاخانه گذرهارونیه ۱۱۴ * ۲-۹-۱۸ سقاخانه حاج علی ۱۱۵ * ۲-۹- ۱۹ سقاخانه آقانور ۱۱۶ * ۲-۹-۲۰ سقاخانه ترکها ۱۱۷ * ۲-۹- ۲۱ سقاخانه مسجد سید ۱۱۸ * ۲-۹-۲۲ سقا خانه تاج الدین ۱۱۹ * ۲-۹-۲۳ سقاخانه مسجد لبنان ۱۲۰ * ۲-۹- ۲۴ سقاخانه مسجد ذکر الله ۱۲۱ * فصل سوم مکتب سقا خانه * ۳-۱ مکتب سقا خانه و پیدایش آن ۱۲۲ * ۳-۲ هنرمندان مکتب سقا خانه ۱۲۷ * ۳-۲-۱ منصور قندریز ۱۲۷ * ۳-۲-۲ حسین زنده رودی ۱۲۹ * ۳-۲-۳ پرویز تناولی ۱۳۱ * ۳-۲-۴ فرامرز پیل آرام ۱۳۳ * ۳-۲-۵ ژازه طباطبایی ۱۳۴ * ۳-۲-۶ جعفر روحبخش ۱۳۵ * ۳-۲-۷ مسعود عربشاهی ۱۳۵ * ۳-۲-۸ ناصر اویسی ۱۳۷ * ۳-۲-۹ صادق تبریزی ۱۳۸ * ۳-۳ تطبیق برخی آثار هنرمندان سقاخانه با ادعیه و طلسمات ۱۳۹ * منابع ۱۶۵
فهرست مطالب تقدیر و سپاس پیشـگفتار فصل اول بخش اول : مقدمه بخش دوم : واژه شناسی بخش سوم : تاریخچه فصل دوم بخش اول : مواد اولیه ساخت قلمدان بخش دوم : کاغذ و کاغذ گری فصل سوم ساخت قلمدان بخش اول : شیوه های سنتی ساخت قلمدان بخش دوم : ساخت و سازهای ابتکاری فصل چهارم تزئینات قلمدان بخش اول : مراحل قبل از نقش آفرینی الف- آماده سازی سطح قلمدان (بوم سازی) ب- رنگ و رنگ سازی بخش دوم : مراحل نقش آفرینی انواع تزئین شیوه های دیگر تزئین بخش سوم : استادان مزین ساز بخش چهارم : مراحل بعد از نقش آفرینی بخش پنجم : بازسازی و تعمیر قلمدان فصل پنجم تصاویر حسن ختام فهرست منابع
پیشگفتـار : نوشتن از هنر کار ساده ای نیست ولیکن تحقیق و تفحص به منظور دستیابی به « مروارید دانایی» آن هم در عمق اقیانوس گسترده ای چون هنر، به مراتب مشکل تر و سخت تر است . اما اگر عشق در این تفحص چاشنی اراده ی آدمی گردد، دیری نخواهد پایید که درهای درخشان معرفت یکی، پس از دیگری سر از صدف پنهان خود بیرون می آورند و چونان چراغی، ظلمات جهل و ابهام را به رنگِ نور و روشنایی مزین می سازند. اما قصه هنر، قصه ی گمنامی است. قصه مروارید های درخشانی که از غربتشان سالیانی دراز می گذرد. قصه هنر است، هنری که با تمام گستردگی خود در پاره ای از شاخه ها و در برخی جهات بسیار گمنام و غریب است. به گونه ای که امروزه شاید کمتر نام و یادی از آن هنرهایی شده که یک زمان در اوج بوده اند و پس از گذشت زمان به دلیل برخی مسائل مورد بی مهری قرار گرفته اند و آفتاب شهرتشان از لب بام دنیای هنر پریده است. محققی که پیرامون مسائل هنری کنکاش و تحقیق می کند همیشه در پی کشف این ناشناخته هاست. می خواهد پنجره ای بگشاید به دنیای گمنامی ها و غربت هنرهای متداول پیشین و منسوخ امروزه . از این رو با غور در متون گذشته و آثار به جای مانده از آن هنر خاص که به عنوان یادگارهایی ارزشمند در دل موزه های داخل و خارج جا خوش کرده اند، ریشه های پیدایش آن را بررسی و پس از آگاهی از چگونگی تولد و تحول آن ، به علل فراموشی و انحلال آن می پردازد. برای بسیاری شاید این گونه تحقیقات ، تحقیقاتی ناخوشایند و بی مورد و گاه بی منفعت به حساب آید، چه که بر این باورند هنری که به عللی منسوخ گردید و دیگر آنگونه که باید و شاید مورد بهره وری قرار نمی گیرد و دیگر طرفداران و پیروانی ندارد چه سود آنکه به بیان و تشریح و مقام و منزلت و جایگاه پیشین بپردازیم و چه منفعت آنکه چگونگی ساخت و آفرینش و تحولش را رقم سازیم و چه تاثیری خواهد گذاشت ، اگر از غربت و گمنامی و غریبی اش، سوگواری بسرائیم و فریاد فراموشی را سر دهیم ، آیا اینهمه باعث احیاء مجدد حیات ارزشمندی که داشته است خواهد شد. آیا بازگشت مقام و منزلت و ارزشش مهیا می شود؟ در پاسخ تفکران این گونه شبه محققان باید این نکته را ارزانی داشت که سخن از هنری گرچه منسوخ گفتن خود هنری است چونان سایر هنرهای دیگر. بدین معنا که در میان انبوه هنرهای زنده ی امروزی اگر یادی از هنرهایی شود که امروزه حیاتشان به ممات گراییده است، ارزشش اگر بیشتر از تعبیر و تفسیر هنرهای مدرن امروزی نباشد کمتر نخواهد بود. باید دانست آنچه هویت ما را تا به امروز محفوظ و محکم و تاثیرگذار باقی گذارده است همان آثار به جای مانده از هنرهایی است که در زمانهای پیشین به مرحله آفرینش رسیده اند. آنچه در پیش روست، در واقع به همه آن هدفهایی ارائه می شود که در بالا به نوعی اشاره شد. نیت ارائه این مطالب، بازشناسی و یادآوری گونه ای از هنری است که از دیرباز در ایران زمین رایج بوده و زمانی ، روزگارانی پرشکوه را سپری کرده است، صحبت از هنر خطیر و گهربار « قلمدان سازی » است. اگرچه امروزه این هنر از قالب توجه و اهمیت عمومی خارج شده است، ولیکن همچنان از جمله آثار ارزشمند و مورد احترام هنر دوستان و هنرشناسان داخل و خارج می باشد. بدین لحاظ سعی شد که در راه این تحقیق و تالیف ، از غنی ترین منابع و معتبرترین تصاویری بهره گرفته شود که سندیت هنری آنان پیش از این صادر شده باشد تا خللی در صدق و اعتبار این نوشته ها ایجاد نگردد. اگرچه درباره ی این هنر منابع و مطالب از پیش نوشته شده و غنی و معتبر، بسیار محدود و انگشت شمار بوده که گاه دست یافتن به آنان نیز مستلزم پشت سر نهادن بسیاری از مسائل حاشیه ای و دست و پاگیر بود. آرزو می نمایم که در شریان وزش نسیم لطف و توجه و عنایت شما به این مجموعه ، گوشه ای از غبار فراموشی هنر ارزنده « قلمدان سازی » زدوده گردد ، چه که گرامیداشت و پاسداری از آنچه به عنوان میراث فن آفرینان ایران زمین مطرح است، به همه هنر دوستان و هنرمندان و هنرشناسان امری لازم و حتمی است.
فهرست مطالب فصل اول – تاریخچه فیلم های مونق انیمیشن آمریکا اروپای شرقی اتحاد جماهیر شوروی اروپای غربی بریتانیا کانادا آسیا چین ژاپن کره فصل دوم – عوامل مکمل موفقیت هنر و صنعت انیمیشن انیمیشن کامل در انیمیشن محدود پاراگراف بندی حرکت روتوسکوپی متامورخز صدا گفتگو در انیمیشن جلوههای صوتی نمی خواستیم آنها را گیج کنیم» شخصیت سازی فیلمنامه بازار یابی از طریق نوآوری ب) بررسی بازار مجموعه های تلویزیونی فیلم های سفارشی فیلم های بلند و سینمایی بازار انیمیشن در ایران ج) راهکارهای تجارت
تصویرسازی بخشی از داستان سودابه و سیاوش شاهنامه فردوسی (اسطوره های نجیب از خیال تا ظهور)
فهرست مطالب «گفتنی» «مقدمه» فصل اول – تاریخچه تصویرسازی طبقهبندی انواع تصویرسازی تکنیکهای تصویرسازی مداد رنگی فصل دوم – «نیاز به نوآوری» «خلاقیتِ ذهنی در برابر اِلهام» «خلاقیت» «سنت شکنی، بدعت و نوآوری» «معیارِ شناختِ حس فردی» «کلامِ آخر» فصل سوم – «مردم شناسی دینیِ هنر، و پرسش های هنرمندان» فصل چهارم – «تجلی رنگ» فصل ششم - «طراحی» «تصویرسازی» «هنرِ گرافیک» فصل پنجم – «قدمتِ دیرینه» «تصویرسازی برای شاهنامه» «میزانِ موفقیت» «موقع کار و آفرینشِ هنری» «گزارش کار» در بخش اعظم تک تک فریم های تصویرسازی شده ۴ رنگ اصلی به چشم می خورد که نقش اساسی دارند عبارتند از (قرمز، ارغوانی، اُکر (خردلی)، سبز) که کاربرد هر کدام از این رنگها و دلیل استفاده از آن ها به شرح زیر است ۱- قرمز ۲- ارغوانی ۳- اُکر (خردلی) ۴- سبز اجرا «فردوسی و شاهنامهاش» «ویژگی های هنری شاهنامه» «تصویرسازی در شاهنامه» «موسیقی در شاهنامه» «بخش های اصلی شاهنامه» «و در انتهای نگاهی بر داستانِ سودابه و سیاوش»