نوشته شده توسط : محمد

دانلود مقاله هنر سفالگری در دورۀ سلجوقیان

هنر سفالگری در دوره ی سلجوقیان

 مقدمه‌ای برسفال :

سفال یکی از خلاقیتهای ماندگار انسان از دورة نوسنگی تا دورة معاصر است. با طلوع دین اسلام، هنرهای مختلف به ویژه هنر سفالگری از اهمیت خاصی برخوردار گردید، و سفالگران با ابتکارات جدید، پیروی از شیوه‌های هنری گذشته و سنتهای محلی و الهام از آئین نو، صنعت سفالسازی را در بسیاری از مناطق این سرزمین پهناور به حداعلای شکوفایی رسانیدند.

تکامل هنر سفالگری اسلامی سالهای متمادی به طول انجامید، دراین رهگذر مراکز سفالسازی متعدد هریک با برخورداری از ویژگیهای خاص در اکثر شهرهای ایران پدید آمد. سفالینه های اسلامی متعلق به سده‌های سوم تا هفتم ه . ق غالباً در مراکزی چون کاشان، ری، سلطانیه، جرجان و نیشابور ساخته شد.

تاریخچه‌ای از هنر ایران پیش از سلجوقی

ذوق هنری و مایه های نخستین هنردوستی در سرزمین ایران از زمان هخامنشیان و پیش از آن وجود داشته است. حجاریهای غنی و با عظمت و پرشکوه که قبله گاه خاور باستان است و صنعتگران ماهر احساس زیبائی و نبوغ خود را در بسیاری از هنرها، خاصه ظروف فلزی و گلی نشان داده‌اند.

(((برای دانلود کلیک کنید)))

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود مقاله هنر سفالگری در دورۀ سلجوقیان ,
:: بازدید از این مطلب : 817
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 آبان 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

دانلود مقاله هنر قلمکاری در ایران

هنر قلمکاری در ایران

فهرست
مقدمه ۳
تاریخچه ۷
چگونگی پیدایش قلمکار ۱۴
قالب و قالب تراشی و ذکر نامی از چند استاد شاخص قالب تراش ۱۷
انواع چوب مصرفی برای قالب ۱۸
مراحل ساخت قالب ۱۸
چگونگی تولید قملکار ۲۶
انجام عملیات چاپ قلمکار ۳۰
چاپ رنگ قرمز و طرز تهیه آن ۳۲
چاپ رنگ آبی (نیلی) و طرز تهیه آن ۳۶
رنگ زرد ۳۹
رنگ سبز ۴۰
درباره گازری یا شستن و آب دادن پارچه های قلمکار ۴۲
ثابت کردن رنگ های طبیعی و شیمیایی ۴۵
اطلاعات کلی راجع به ثبات رنگ در برابر نور ۴۷
مقدمه
در طول تاریخ پر حادثه‌ی ایران ، هنر پیوسته بزرگترین افتخار ایرانیان بوده و دستاوردهای هنری، هدیه‌ی دایمی ایرانیان به تاریخ جهان.
ویژگی هنر ایران در اولین نگاه پیوند شکوهمندش با زندگی است و تکیه‌یی مطمئن که بر تجربیات بشری در رشته های مختلف دارد. به عبارتی صریح تر،‌از قدیم ترین زمان اگر چه هنر امری عادی و معمول بود، ایرانیان برای زیبایی مقیاسی بلند قایل بودند و در طی قرن ها همیشه ذوق و فهمی عامل و استادانه مایه‌ی تعالی و ترقی هنرشان بوده … هنر با زندگیشان پیوند داشته و انواع هنرها نیز در ارتباط با یکدیگر بوده اند. هر هنری از هنر دیگر مشتق می‌شده وعجیب اینکه هنرمندان ایرانی هرگز در بنداسم و عنوان نبوده اند و نگاهی گذرا به بازمانده های هنری ایران زمین بهترین مؤید ایثار نفس و فروتنی هنرمندان ایرانی است و از هر صد اثر باقیمانده، ممکن است تنها یکی امضای به وجود آورنده اش را داشته باشد…
بطور کلی باید گفت آن بخش از هنر ایران که هنری متعهد و ردمی بود، بخاطر پیوند و آمیختگی محکم و استوارش با زندگی مردم توانست به دور از جنبه های تجاری و بیشتر در صراحت و صداقت رشد کند.

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود مقاله هنر قلمکاری در ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 578
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 آبان 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

دانلود مقاله مشارکت و محرومیت زنان در حوزه های مختلف هنر

مشارکت و محرومیت زنان در حوزه های مختلف هنر

فهرست مطالب
چکیده:
تصاویر گذرایی که از دوره‌های مشخص پیشرفت سه شکل هنری ارائه دادیم به سختی برای نشان دادن میزان مشارکت و محرومیتی که زنان به نحو تاریخی و با توجه به تعالیم و فرصت‌های موجود در حوزة هنرها با آن مواجه بودند، کافی هستند. با این حال به بعضی از الگوهای فکری که در تجربه و بحث از علم زیبایی شناسی و هنرهای زیبا نفوذ داشتند، اشاره می کنند. شرایط واقعی اجتماعی مردان و زنان متعلق به طبقات مختلف [اجتماعی]، دوره‌های گوناگون تاریخی، و فرهنگ‌های مختلف،موجب شکل‌گیری این الگوها به نحو متنوع و متغیری شدند، الگوهایی که می‌توانیمحقیقتاً در تمام حوزه‌های مفاهیم نامتناسب مربوط به قابلیت‌های زنانه که به صورت دوتایی و در تقابل با مفاهیم مربوط به همکاران مقتدر و مسلط مذکر ایشان وجود دارند، بیابیم. ایدة مربوط به هنرمند حرفه‌ای در دورة مدرن، لایة دیگری نیز به این چارچوب‌های ارجمند تفکر اضافه می‌کند.البته امور بسیاری طی قرن گذشته تغییر کرده‌اند، و امروزه هنرمندان پیشروی اندکی خود را با تحمیلات نزاکتی که زنان قرن نوزدهمی را به ستوه آورده بود، مواجه می‌بینند، و از طرفی زنان، دیگر از کسب تعالیمی که برای مردان مجاز بود محروم نیستند. آیا این امر بدین معناست که چارچوب‌های مفهومی کهنی که برای قرن‌های متمادی پابرجا بوده‌اند، نهایتاً از ضمیر خودآگاه پاک شده‌اند، چنین چیزی به شدت غیر متحمل است، هر چند این چارچوب‌ها به طور حتم همچون گذشته کاربرد ندارند. در فصل ۵ به تأمل در مورد مفهوم هنر و هنرمندان امروزی خواهیم پرداخت و عملکرد [مفهوم] جنسیت در علم زیبایی شناسی را در دورة خودمان مورد بررسی قرار خواهیم داد. قبل از اینکه به آن موضوع بپردازیم، بگذارید تا مسیری فرعی را جهت ملاحظة محدوده‌ای در…
فهرست مطلب
چکیده
آماتورها و حرفه ای‌ها
آموزش و پرورش: چه کسی می‌آموزد؟
موسیقی
اجرا
سرایش
نبوغ و فردیت
ادبیات
نوشتن و فروختن
دگربار فردیت
نقاشی
دیدن
پرسپکتیو خطی

(((برای دانلود کلیک کنید)))

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود مقاله مشارکت و محرومیت زنان در حوزه های مختلف هنر ,
:: بازدید از این مطلب : 608
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 آبان 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

دانلود مقاله هنر اصیل ایرانی سفالگری و نقوش روی سفال

هنر اصیل ایرانی سفالگری و نقوش روی سفال

فهرست
مقدمه ۵
فصل اول ۸
۱- اهمیت هنرهای ایران (تزئینات و آرایه ها) ۸
۲- سفال و سفالگری معرف فعالیت جوامع بشری ۱۶
تعریف سفال: ۱۹
سفال ایران در دوران پیش از تاریخ ۲۰
تزئین بر روی سفال پیش از تاریخ ایران ۲۱
سیر تحول سفال از پیش از تاریخ تا عصر حاضر در ایران ۲۳
الف- مناطق مهم باستانی در ارتباط با سفال ۲۷
شوش I به تفکیک لایه ها ۳۶
۳- چگونگی شکل گیری نقوش تزئینی (آرایه های حیوانی) بر سفال ۴۱
۴- مفاهیم نقوش حیوانی در سفالینه های کهن ایران ۴۶
مفهوم نقش بزکوهی: ۵۹
قوچ: ۶۰
مفهوم نقش اسب: ۶۰
مفهوم نقش پلنگ: ۶۲
مفهوم نقش مار: ۶۲
مفهوم نقش ماهی: ۶۳
مفهوم نقش آب: ۶۳
مفهوم نقش پرنده: ۶۴
فصل دوم ۶۶
۱- نقش برجسته و نمودهای آن در هنر ایران ۶۶
۲- تکنیک های اجرای نقش برجسته بر سفال ۷۱
الف- موادو مصالح ۷۱
ب- ابزار: ۷۲
ج- طرح ۷۲
د- اجرا ۷۳
ه- پخت ۷۴
فصل سوم ۷۵
گزارش کار عملی: ۷۵
منابع و مآخذ ۷۹
مقدمه
موقعیت جغرافیایی ایران بگونه ای است که همواره مورد سکونت انسانها از هزاران سال پیش از تاریخ قرار گرفته است. نجد ایران مثلثی است بین دو فرورفتگی خلیج فارس در جنوب و دریای خزر در شمال. کوههای مغرب یا سلسله زاگراس از شمال غربی به جنوب شرقی امتداد یافته است و سلسله جبال البرز در قسمت شمالی مثلث مذکور قرار گرفته است.
به شهادت تاریخ و گواهی باستانشناسانی که از سالها قبل از این، در مناطق مختلف و بر روی آثار بجای مانده از ایران باستان کند و کاو می کردند نجدایران از جمله اولیه نواحی سکونت بشر اولیه بوده است. در قسمت داخلی نجد ایران از جمله مناطقی که مورد سکونت قرار گرفته است دشت پهناور خوزستان یا سوزیانای  قدیم است این دشت که در قسمت جنوب غربی قرار گرفته است همان امتداد دشت بین النهرین است.
تحقیقات باستانشناسی نشان داده است که انسان عهد حجر که تازه از کوه فرود آمده و در دشت سکونت گزیده بود بر روی مسیر کمانی شکل اطراف کویر نمک واقع در مرکز ایران ساکن شد. (هزاره پنجم ق.م) از جمله قرارگاههای انسانی بر روی این مسیر سیلک کاشان، قم، ساوه، ری و دامغان است.
بشر اولیه تا زمانی که یکجا نشینی را آغاز نکرد نتوانست به طور مطلوب از صنایع مختلف از جمله سفالگری، کشاورزی، دامداری و غیره بهره لازم را ببرد. اگرچه باستانشناسان، قدیمی ترین ظروف گلی حرارت دیده را به هشت هزار ق.م نسبت می‌دهند و نمونه آن در غار کمربند در نزدیکی بهشهر بدست آمده لیکن سفالهای این دوره ضخیم، کم پخت، شکننده، خشن، قهوه ای رنگ و بدون نقش است و در آن مقدار زیادی علف به عنوان شاموت  بکار رفته است و این نشاندهنده آن است که سفال در این سالها در مرحله ابتدایی پیشرفت خود بوده است و احتمالاً مدت زمان زیادی از استفاده پوسته کاسه ای گیاهان و قطعات سنگی با سطح مقعر به عنوان ظرف نگذشته بوده است.

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود مقاله هنر اصیل ایرانی سفالگری و نقوش روی سفال ,
:: بازدید از این مطلب : 807
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 آبان 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

دانلود پروژه تحول تمدنهای مختلف و انگیزه فراز و نشیب آنها

تحول تمدنهای مختلف و انگیزه فراز و نشیب آنها
فهرست مطالب
مقدمه ۳
فرم های هنر ۱۱
جوهر هنر: ۱۲
Valeur شدت Intensite 30
فرم معماری: ۳۵
فرم مجسمه سازی ۴۱
مقدمه
هنر قدیم است به قدمت بشریت- تاریخ هنر ملت ها نموداری از استعداد ها و تواناییها و اندیشه ها و پشتکار و پایداری و استقامت آنها می باشد… آثار مکشوف از طبقات مختلف زمین گویای تمدنهای گوناگون و اوضاع جغرافیایی و تأثیرات مذهب و سیاست و اقتصاد و سیستم حکومت اجتماعی و وضع زندگی ویژة ملت هاست.
کتاب حاضر که از ماقبل تاریخ آغاز شده و مطالب آن به وجهی فشرده به اوایل قرون وسطی پایان می پذیرد همانند سینمایی هنرهای مصور ملتهای: آشور، کلده، سومر، ایران، یونان، روم، هند و چین را از برابر نظر شما می گذراند و از تحول تمدنها و انگیزة نشیب و فراز آنها تا آنجا که بر ما مکشوف و معلوم گشته است خواننده را آگاه می سازد.
این کتاب به نیت تدریس در رشته باستان شناسی دانشکده ادبیات تهران ( که از سال گذشته به برنامة دروس این رشته افزوده گشته است) فراهم آمده است…
باستان شناسی مخصوصاً در کشورهایی مانند ایران که تمدنی بزرگ و باستانی دارند رشتة بسیار مهم و سودمندی است، زیرا صرف نظر  از کشف آثار نبوغ نیاکان و دریافت راز مقاومت ها که درنشیب و فرازهای زندگی و تماس با ملل مختلف به مرحلة بروز و ظهور رسیده است ( و موجب غرور ملی و تقویت نیروی روانی و سرافرازی باطنی نسل حاضر و آینده است)، از نظر حسن جریان زندگی و تماس با ملل مختلف گیتی و جلب سیاحان و رونق بازار اقتصاد کشور نیز اهمیت بسزایی دارد…. هر چه بیشتر بدین رشته توجه شود، بیشتر فرزندان این آب و خاک و اجد صلاحیت علمی برای کاوش و کشف می گردند و کشور را از متخصصان خارجی که هرگز این علاقه و بی غرضی و اطلاع از آداب و رسوم محلی را ندارند بی نیاز می سازند. به سبب محدود بودن صفحات کتاب ارائه پاره ای تصاویر که شرح آنها در مت آمده است، میسر نشد و از هر سبک و یا موضوعی فقط یک یا دو نمونه ارائه گشته است امیدوارم با « پرژکسیون» و تصاویر رنگین که در دست تهیه است ( توأم با توضیح) رفع این نقصیه بشود.

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود پروژه تحول تمدنهای مختلف و انگیزه فراز و نشیب آنها ,
:: بازدید از این مطلب : 709
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 آبان 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

دانلود پروژه کاربردهای گرافیک در تولید و پخش خبر تلویزیون

کاربردهای گرافیک در تولید و پخش خبر تلویزیون

فهرست
عنوان صفحه
۱- مقدمه
۲- فصل اول:  خبر در تلویزیون
ماهیت خبر
تعریف خبر
عناصر خبر در تلویزیون
سبکهای خبر نویسی
سوگیریهای خبری
موضوع‌های خبری در تلویزیون
ویژگی‌های خبر تلویزیون
۳- فصل دوم: گرافیک
هنرهای تجسمی
تعریف گرافیک
تفاوت گرافیک و نقاشی
الفبای تصویری (خط،‌ نقطه، سطح، حجم، بافت)
رنگ
نظریات رنگ
نظریه تشنگی رنگها
نظریه نسبی گرایی رنگها
نظریه تعامل رنگ و فرم
ترکیب بندی
هارمونی
۴- فصل سوم: گرافیک تلویزیونی
تعریف
تاریخچه
تیتراژ
کپشن
دکور
آرم استیشن
گرافیک کلیپ
تفاوت تیتراژ، کلیپ و تیزر
نشانه و نامواره
۵- فصل چهارم: گرافیک در تولید خبر تلویزیونی
گرافیک خبری چیست؟
اهداف و کارکرد
کپشن‌های ثابت
کپشن‌های متحرک
تیتر و سوتیتر
شناخت حروف
شیوه نمایش خلاصه خبر
آرم استیشن
استودیو مجازی
اینفوگرافیک و کاربردهای خبری
۶- فصل پنجم: گرافیک در پخش خبر تلویزیونی
اهداف و کارکردها
ویژگیهای گرافیک در پخش خبر
هویت بصری
نشانه و نامواره
آرم استیشن
سرفصل‌های خبری
اینفوگرافیک
کپشن‌های ثابت و متحرک
پیج لی آوت (PageLayout)
صفحه آرایی
زیرنویس در پخش خبر
دکور در پخش خبر
طراحی دوباره (Redesign)
7- نتایج و پیشنهادها
۸- واژه نامه اصطلاحات گرافیکی در خبر
مقدمه
در عصری زندگی می کنیم که سرعت و تخصص دو شاخص مهم آن است. ریزشدن و خرد شدن تخصص‌های کلان و روزآمد شدن یافته و بافته‌‌های این روزگار دور از انتظار نیست.
گاه این تخصص ها چنان هستند که اصلاً به حساب نمی‌آیند و از این رو کمتر به آنها پرداخته شده‌اند طراحی گرافیک برای تولید و پخش خبر تلویزیون از جمله این تخصص‌های ظریف و ناپیداست چندان که گویی اصلاً نیست. پیش از این گرافیک را در دو حوزه «هنر» و «تبلیغات» می‌دانستند و بالطبع افراد شاغل و فعال در آن را به «هنرمند» و یا «تبلیغاتچی» می‌شناختند اما امروزه با گسترده شده کاربردهای این تخصص، تعاریف متفاوتی هم برای آن ساخته و پرداخته شده است. وقتی این روزها صحبت از «گرافیک خبر»  در هر سه نوع‌اش(چاپی، تلویزیونی و سایبر) می‌شود،‌ بایستی بدانیم که گرافیک دیگر صرفاً هنر و یا تبلیغات نیست بلکه مفهوم دیگری را هم در برمی‌گیرد و آن رسانه است. لذا گرافیک خبر ترکیبی از «هنر» و «رسانه» است ترکیبی که تفکیک ناپذیراست.
در این پژوهش در ابتدا تعاریفی از خبر و واژه‌های مرتبط با آن را ارائه می نماییم و سپس وارد مقوله گرافیک شده و آنرا در چند پلان معرفی می کنیم: گرافیک به عنوان یکی از هنرهای تجسمی، گرافیک در تلویزیون و گرافیک در تولید و پخش خبر تلویزیون. در انتهای این تحقیق پیشنهادهایی هم ارائه شده تا بتوان بر اساس آنها مشکلات موجود در گرافیک خبر را مرتفع ساخت.

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود پروژه کاربردهای گرافیک در تولید و پخش خبر تلویزیون ,
:: بازدید از این مطلب : 768
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 آبان 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

دانلود پروژه تاریخچه طراحی لباس و خود لباس (فنون فروشندگی)

تاریخچه طراحی لباس و خود لباس (فنون فروشندگی)

فهرست مطالب

فصل اول
مقدمه
تاریخچه طراحی لباس در ایران
نوع شغل
عمده فروشی یا خرده فروشی در این شغل
نوع خدمات ارائه دهنده طراحان پارچه
فصل دوم
معرفی استانداردهای لازم برای این شغل
مهارت با گواش
مهارتهای نیروی کار طراحی چاپ پارچه
استاندارد کاری در کنار نرم افزار cad
استانداردهای لازم برای تشکیل کارگاه طراحی
فصل سوم
بازارهای هدف کالا
نحوه طراحی فروشگاه های طراحی با روش stp
کانال های بازاریابی صنعتی در رشته طراحی
مشتری صنعتی
تفاوت بین ارزش ادراکی و….
تبلیغات صنعتی
فصل چهارم
روشهای جاری فروش محصولات در بازار صنعتی
نحوه طراحی فروشگاه
فصل پنجم
نتیجه گیری
هدف
وضعیت نیاز کشور به این رشته
پیشنهادات
منابع

(((برای دانلود کلیک کنید)))

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود پروژه تاریخچه طراحی لباس و خود لباس (فنون فروشندگی) ,
:: بازدید از این مطلب : 576
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 آبان 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

دانلود مقاله کاخ آشور اشکانیان

کاخ آشور  اشکانیان
فهرست مطالب
ارشک شاه و سلسله اشکانیان ۲
سقوط اشکانیان: ۴
حدود و متصرفات ایران در زمتن اشکانیان: ۴
مذهب اشکانی ۵
خط و زبان در دوره اشکانی ۷
پادشاهانی بدون دین واحد و رسمی ۸
هنر در جامعه اشکانی ۱۰
دوران آشور قدیم ۱۳
معماری ۱۴
مهرهای استوانه ای ۱۶
دوران آشور میانی ۱۷
هنر هوری ـ میتانی و ارتباط آن با هنر آشور میانه ۱۷
معماری ۱۸
هنرها ۲۱
سبک شاخص آشوری: بیداری آشوریها ۲۹
معماری ۳۰
مهرهای استوانه ای ۳۶
دوران آشور جدید: عصر امپراتوری ۳۹
قرن نهم ق.م: از آشور ناصرپال دوم تا شلمانزر سوم ۴۰
امپراطوری آشور ۴۲
تیگلات پیله‌سر سوم ۴۲
شلمانزر پنجم ۵۶
هنر آشوری ۵۷
هنر آشور قدیم ۵۷
هنور هوری ـ میتای و آشور میانه ۵۹
اوج شکوفایی هنر آشور میانه در قرن ۱۳ ق.م ۶۰
هنر دوره آشور بانیال ۶۳
کاخ آشور – اشکانیان
اشکانیان
در شما خاوری ایران که اینک کشورهای آسیای میانه قرار دارند، قومی دیگری به نام پارتیان معماری کاملاً متفاوتی را تکوین بخشید. پارتیان با حرکت به سوی باختر، مقدار زیادی از قلمرو سلوکیان را تسخیر کردند، ولی برای مدتی هر دو شاهنشاهی وجود داشت. معماری پارتیان، با ترکیب عناصر یونانی و ایرانی شیوه جدید و بی‌نظیری را در معماری بوجود آورد و با تجدید حیات مجدد به ویژگی‌های نمادی طرح ایرانی پرداخت.
دو ارکان مهم پارتیان در زمینه معماری، یکی دستیابی به گنبد روی گوشواره و دیگری، تکوین ایوان طاقدار است که هر دو رشد معماری ایرانی در دوره‌های واپسین، نقش حیاتی داشت. متاسفانه از این آثار، چندان چیزی سالم باقی نمانده و اغلب بناهای قابل مطالعه، در بیرون از خاک اصلی ایران واقع است، یعنی در بین‌النهرین و قسمت شمال شرقی. این امر، سرعت گسترش نیروی پارتیان را در سراسر فلات ایران نشان می‌دهد. با این که، هنر پارتی در حدود سال ۲۵۰ ق.م شناخته شده است، با این همه در واقع از زمان پادشاهی مهرداد دوم از سلسله اشکانی در سال ۱۲۳ ق.م معلومات ما درباره معماری گسترده پارتی شکل می‌گیرد. از ویرانه‌های کاخ بزرگ مربوط به سده دوم میلادی در الحضر (عرق کنونی)، اگر هم نخستین نوآوری‌های پارتی را نتوان دید، ولی آنقدر رد پا و نشانه هست که بتوانیم استعدادهای پارتی را بازشناسیم.
کاخ آشور، که یکی از بناهای اشکانی مربوط به قرن اول میلادی است، با اضافاتی از قرن سوم، بازهم نقشه جالب‌تری را دست کم از لحاظ پیشرفت‌های بعدی ایرانیان، ارائه می‌دهد. در آن نخستین نمونه چهار ایوان را می‌بینیم که به یک حیاط چهارگوش مرکزی مشرف است.  این طرح با تغییرات اندکی، همان نقشه چهار ایوان است که شالوده مسجدها، مدرسه‌ها و کاروانسراهای ایرانی را در قرون بعد تشکیل می‌دهد.
ارشک شاه و سلسله اشکانیان
در زمان سلوکیان در اوایل قرن دوم پیش از میلاد وقتی امپراتور روم ضربت مهکمی به پادشاهان سلوکی در غذب وارد ساختند وعامل اصلی انحطاط یونانیان گردیدند در شرق نیز پارت ها علیه قدرت سلوکیها قد علم کردن سلو کوس دوم در صدد بر امد تا پارت ها را سرکوب کند چون سپاه سلوکوس به سرزمین پارت رسیدارشک با سواران خویش به شیوه اشکانیان به سوی دشت ها عقب نشیست تا نیروی دشمن راخسته وپراکنده کند چون سپاهیان سلوکوس متفرق شدن.سپاهیان ایران فرصت یافت تا با جنگ وگریز به ضربات بسیاری وارد آورند سرانجام سلوکوس این نبربی نتیجه راواگذاشت ودر پی خبرهای ناگواری که از غرب به اورسیده بود به روسیه بازگشت نتیجه جنگ به رسمیت شناختنارشک بعنوان پادشاه گرگان بود که شاه پارت در برابر سلوکی خود راتابع می شمرد ولی به صورت این پیروزی پارت ها قطعی بود چون بعد از اشک تیرداد برادر وجانشین او خود را شاه پارت خواند وبه احترام ارشک سلسله پادشاهان پارت نیز به اشکانیان معروف شد.بعضی از موزخین براین عقیده اند که چون محل اولیه پارت در ناحیه آساک نزدیکقوچان امروزی بوده است. ازاین رو آنها را اشکانیان گفته اند ولی این مطلب چندان منطقی وروشن نیست.شاید اشک یا ارشک برای آنکه خودرا ازاعقاب هخامنشیان قلمداد کند نسبت خودرابه اردشیر هخامنشی برساند تا حکومت و سلطنت خود را قانونی وبرحق جلوه دهد نام اشکانیان  را برای سلسله خود انتخاب کرداند.

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود مقاله کاخ آشور اشکانیان ,
:: بازدید از این مطلب : 798
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 آبان 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

دانلود پروژه تأثیر عوامل انتقادی در تئاتر

تأثیر عوامل انتقادی در تئاتر

فهرست مطالب
۱-چکیده
۲-مقدمه
۳- فصل اول زمینه پژوهش در گذشته
الف-۱) نقد قدیم
ادبیات و نقادی در یونان باستان
آریستوفان
سقراط
افلاطون
ارسطو
ادبیات نقادی در یونان باستان
شاگردان ارسطو
دو : مکتب اسکندریه
زوئیلوس
ارسیتارکس
دیونیزوس
لوسین
لونگینوس
سه : ادبیات و نقادی در روم باستان
سیسرو
هوراس
دوره امپراطوری
سنکا
کنتی لین
تاسیت
فترت و مسیحیت
الف-۲) نقد جدید
ادبیّات و قرون وسطی
ارزیابی میراث دانته
پنج: نهضت هومانیسم در ایتالیا
 
پترارکا و بوکاتچو
رنسانس و ادبیات ایتالیا
شارحان ارسطو
شش : رنسانس اسپانیایی
هومانیسم در اسپانیا
قرن طلایی اسپانیا
سر وانتس و دن کیخوته
لوپه دوگا وکمدی اسپانیائی
پنج: اندیشۀ دکارت، اندیشۀ فرانسوی
پلئیاد و دوبلی
مکتب کلاسیک در فرانسه
ولتر
دیدرو
دیگر منتقدان فرانسوی
هشت : مکتب کلاسیک در انگلستان
تحول ادبیات انگلیسی
جان میلتون
جان درایدن
الکساندر پوپ
سامویل جانسون
منتقدان کهتر انگلیسی و اسکاتلندی
نه : مکتب کلاسیک در ایتالیا
ده : مکتب کلاسیک در آلمان
اشتورم اوند درانگ و هردر
کانت و شیلر
یازده : نهضت رمانتیک در آلمان
شلگل ها و رمانتیسم
فردریش شلگل
اوگوست ویلهلم شلگل
نسل نخست رمانتیکهای آلمان
شلینگ
نووالیس
واکنر ودروتیک
یوهان پاول ریشتر ( ژان پل )
دوازده: رمانتیک در انگلستان
از جفری تا شلی
وردزورث
کولر یج
هزلت ، لم ، کیتس
سیزده: رمانتیک در فرانسه
مادام دواستال وشاتوبریان
هوگو
سنت بوو
هیپولیت تن
چهارده: نهضت رمانتیک در ایتالیا
دسانکتیس
کاردوچی
سنت های ادبی در روسیه پانزده: سنت های ادبی در روسیه
لوموسونوف ومکتب کلاسیک
بلینسکی انقاد بزرگ
چرنیشفسکی وهرتسن
دوبرولیوبوف
پیساروف
شانزدهم: فورمالیست های روسی
فرمالیسم روسی
مقدمه : ادبیات چیست ؟
هفده: نقد درآلمان
سخن شناسی رومیایی
گوند ولف ( ۱۸۸۱-۱۹۳۱)
ارنست – روبرت کورتیوس ( ۱۸۸۶-۱۹۵۶)
اوئر باخ ( ۱۸۹۲-۱۹۵۷)
اشپیتسر
هجده: مکتب ژنو
اَلبربگن ( ۱۹۰۱-۱۹۵۷)
ژرژپوله ( ۱۹۰۲-۱۹۹۱)
ژان روسه ( ۱۹۱۰)
نوزده: نقد روانکاوانه
فروید
شارل بودوئن
بیست: جامعه شناسی ادبیات
جرج لوکاچ
لوسین گولدمن (۱۹۱۳-۱۹۷۰)
بیست و یک : پدیدار شناسی علم تفسیری Hermenuties نظریه دریافت Reception theory
بیست و دو : ساخت گرائی و نشانه شناسی
Demystification
بیست و سوم: ۴- مابعد ساختگرائی
بیست و چهارم: نقدتکوینی
بازگشت به لانسون
گوستاورودلر
شرح حالا اثر ادبی
پیش متن
الف-۳) تاریخچه پیدایش کارگردانی در جهان
ساکس ماینینگن
آنتوان و تئاتر لیبر
فرایه بویه و واقعگرایی در آلمان
تئاتر مستقل، و و اقعگرایی، در انگلستان
زندگی استانیلاوسکی در هنر
میرهولد و آوان گارو روسی
تایروف و تئاتر ترکیبی
دستاورد واختانگوف
کوپو- پدر تئاتر مدرن
راینهارت، پیسکاتوروبرشت
تئاتر وجد- آرتور ، اُخلوپکوف، ساواری
سهم رقص مدرن- مارتاگراهام و آلوین نیکلاییس
دیگر تجربیات امروز- در آمریکا
ریچاردفورمن، رابرت ویلسن و تئاترنان و عروسک
آناهلپرین و کارگاه رقص
گروه توفسکی و تئاتر بی چیز
گروتوفسکی و سفر به شرق
یوجینو باربا و تئاتر سوم
ب) تاریخچه پیدایش کارگردانی در ایران
یاددشت نخست
مقدمات
زمینه های کم رشدی نمایش ایران
نمایش های پیش از اسلام
نمایش های پس از اسلام
نقالی
نمایشهای عروسکی
تعزیه
نمایشهای شادی آور
ضمیمه
نمایش های شادی آور زنانه
دو: دوران معاصر
بخش نخست : تئاتر نوع اروپائی : ۱۳۳۷- ۱۲۶۲
مرحله نخست
پیشتازان : آخوند زاده وتبریزی
میرزا آقا تبریزی
تئاتر نوع اروپایی
تلاش های آماتوری : تروپ های مشخص نمایشی
« انجمن اخوت »
« شرکت علمیه فرهنگ » ( ۱۲۸۸-۱۲۸۶ )
تئاتر ملی ( ۱۲۹۴- ۱۲۸۸ )
نمایشنامه نویسان ملی
نرمیان نریمانف ( ۱۹۲۵-۱۸۷۰)
عزیز حاجی بگف ( ۱۹۴۸-۱۸۸۰)
جلیل محمد قلی زاده ( ۱۹۳۲-۱۸۶۶)
افراسیاب آزاد
مرتضی قلی خان فکری ( مؤید الممالک )
میرزا احمد خان محمودی – کمال الوزاره
نشریات تئاتری
« اختر » – آقا محمد طاهر تبریزی
« قانون » - میرزا ملکم خان
روزنامه « تئاتر »
« ایران نو » – محمد امین رسول زاده
خان ملک ساسانی
مرحله دوم : ۱۳۲۰-۱۲۹۹
تاثیر خلع دودمان قاجار و آغاز سلطنت خاندان پهلوی
میرزاده عشقی ( ۱۳۰۳-۱۲۷۲)
ابوالقاسم لاهوتی
حسن مقدم
گروه های نمایشی
« کلوپ موزیکال » - علینقی وزیری
« کمدی اخوان » - محمود ظهیر الدینی
« کمدی ایران » علی نصر
«جامعه باربد »
« استودیو درام کرمانشاهی »
رضد کمال شهرزاد ۱۳۱۵-۱۲۷۸)
هنرمندان ارمنی – پاپا زیان
واهرام پایازیان
هزاره فردوسی
هنرستان هنر پیشگی تهران وعلی نصر
« تئاتر فرهنگ »
« تئاتر سعدی »
لرتا
انحطاط وافول
علی اصغر گرمسیری
محمد علی جعفر ۱۳۶۵-۱۳۰۳
« گروه هنر ملی »
انقلاب در تئاتر ایران
دوران معاصر- بخش دوم
مصطفی اسکویی – ۱۳۳۷
جایگاه و وضعیت « سیستم » ستانیسلافسکی درایران
ج) تاریخچه پیدایش نقد در ایران
مقدمات و تعریفات
از گذشتة ادبی ایران
ایران بین نوجویی و سنت گرایی
۴- فصل سوم: اهداف تحقیق
فهرست نمایش های اجرا شده در دهه هفتاد ایران
یافته ها و بحث
۶- فهرست منابع و مأخذ
 


چکیده
تلاش من در این پروژه آن بوده است که تاثیر نظریه های انتقادی را بر تئاتر بررسی کنم و به این مسئله بپردازم که این نظریات چه تاثیری بر روند آفرینش هنری هنرمندان تئاتر داشته اند همانطور که می دانیم تئاتر طی یک روند خود جوشانه از دل آئین و مراسم انسانهای ابتدایی بوجود آمده و لذا به صورت فعالیتی خود به خود وجود داشته است . پس از آن بوده که عده ای نظریه پرداز درباره آن نظریه پردازی کردند و این روند ادامه داشته است تا آنکه کارگردانی به شکل امروزی آن بوجود آمد وسبکهای جدید ساخته شد.
در این میان کارگردانان و درام پردازانی بوده اند که خودشان هم نظریه پرداز بودند و به طبع پردازان دیگری نیز به وجود آمدند و کار اینها را نقد کردند.
لذا من ابتدا به تاریخچه پیدایش نقد از دوران باستان تا به امروز یعنی (نقد قدیم و نقد جدید) به همراه بررسی تعامل میان نقد و هنر تئاتر به طور اجمالی نظری افکنده ام . پس از آن تاریخچه پیدایش کارگردانی را در جهان به شکل امروزی آن مورد برررسی قرار داده ام تا بعد به تبیین بازتاب میان نظریه های انتقادی و کارگردانی در تئاتر ایران علی الخصوص تئاتر دهه هفتاد ایران بپردازم و این امر البته با تحقیق و تفحص در تاریخچه پیدایش هنر نمایش و تئاتر در ایران و تاریخچه پیدایش نقد در ایران میسر گشته است که البته پیدایش نقد در ایران به صورت امروزی آن  تا اندازه ای هم با تلاش نخستین افراد برای ایجاد تئاتر به صورت غربی و امروزی آن در ایران مقارن بوده است.

و با این تحقیق بدین نتیجه رسیدم که نظریه پردازی در ایران به شکلی که در نقاط دیگر جهان وجود داشته و نیز نظریات انتقادی کشورهای دیگر به صورت عمیق در تئاتر ما را پیدا نکرده است.

(((برای دانلود کلیک کنید)))

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود پروژه تأثیر عوامل انتقادی در تئاتر ,
:: بازدید از این مطلب : 687
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 آبان 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

دانلود پروژه نگاه‌ و معنا در هنر عکاسی‌، عکاسی‌ ماکروفتوگرافی‌

نگاه‌ و معنا در هنر عکاسی‌، عکاسی‌ ماکروفتوگرافی‌ (چشم‌ها)

فهرست مطالب
- پیشگفتار    ۱
- مقدمه    ۳
فصل اول – دستگاه بینایی    ۸
فصل دوم – ژاک لکان    ۱۳
۱-۲- لحظة رویت چگونگی دیدن از دیدگاه ژاک لکان    ۱۵
۲-۲- چشم – روشنایی    ۲۹
فصل سوم – رولان بارت    ۳۵
۱-۳- رویت در عکاسی از دیدگاه رولان بارت    ۳۸
فصل چهارم – دیدن در عکاسی    ۴۵
۱-۴- خواستگاه عکاسی    ۴۶
۲-۴- دیدن و مشاهده عکاس – هنرمند    ۵۱
فصل پنجم – زیبایی شناسی در عکاسی    ۶۲
۱-۵- گزینش کادر    ۶۳
۲-۵- نحوة ارائه عکس    ۷۰
۳-۵- نگاه و معنا    ۷۲
فهرست منابع و مأخذ    ۸۳
گزارش کار عملی    ۸۵

چکیده: پایان نامه، نگاه و معنا در هنر عکاسی شامل: پیشگفتار، مقدمه و پنج فصل با عناوین دستگاه بینایی – ژاک لکان – رولان بارت – دیدن در عکاسی – زیبایی شناسی در عکاسی می‌باشد.
در پایان نیز فهرست اعلام و فهرست منابع و مأخذ و گزارش کار عملی نیز درج شده است.
۱)    هدف پژوهش: هدف نگارنده تهیه یک متن نظری در بارة نحوة دیدن و لحظة رویت عکاس در ارتباط با سوژة مقابل دوربین است. بدیهی است نظریات بارت و لکان در زمینه عکاسی و دیدن از اهمیت خاصی برخوردار است، و طرح این نظریات راهگشای معنای دیدن و عمیق دیدن در هنر عکاسی است.
۲)    روش پژوهش: در این تحقیق از روشهای مختلفی ازجمله گردآوری، تحقیق کتابخانه‌ای، ترجمه و تحلیل استفاده به عمل آمده است. بدیهی است شکل تحقیق توصیفی است.
۳)    نتیجة تحقیق: در بر دارندة تجربیاتی ارزنده در باب ثبت عکس، گزینش کادر عکس و نحوة عمیق دیدن جهان رودرروی دوربین عکاسی است که برای دانشجویان عکاسی می‌تواند راهگشا باشد.

(((برای دانلود کلیک کنید)))

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود پروژه نگاه‌ و معنا در هنر عکاسی‌، عکاسی‌ ماکروفتوگرافی‌ ,
:: بازدید از این مطلب : 607
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 آبان 1392 | نظرات ()